Start stop sustav

Start-stop sustav zadnjih se godina može često vidjeti u novim automobilima, a njegova uloga je smanjenje emisije ispušnih plinova i ušteda goriva.

Njegova osnovna funkcija je automatsko gašenje motora pri kraćem stajanju npr. na semaforu ili prilikom stajanja u koloni te ponovno paljenje motora vozila.

Neki proizvođači automobila iznose činjenice da se aktivnim korištenjem ovog sustava može uštedjeti i do 10% goriva, što naravno ovisi o tome hoćete li stajati u gradskoj gužvi više sati ili ćete se pak zaustaviti na nekoliko semafora.

Sustav funkcionira veoma jednostavno tako što se pri zaustavljanju kada je automobil u praznom hodu, pod uvjetom da nije pritisnuto kvačilo, motor automobila gasi dok pri tom ostala elektronika kao što su grijanje/klima, svjetla i sl. nastavlja s normalnim radom. Ako se dogodi da usljed duljeg stajanja opadne napon u akumulatoru, sustav će pokrenuti motor. Motor se ponovo pokreće čim podignete nogu s papučice kočnice ili pritisnete papučicu kvačila, u zavisnosti od tipa mjenjača. Kod novijih vozila, tranzicija od isključenog do uključenog režima je gotovo neprimjetna i odvija se u djeliću sekunde.

Vrlo bitna razlika kod automobila koji posjeduju ovaj sustav je u akumulatoru. Postoje posebni akumulatori koji su predviđeni za korištenje start-stop sustava i vrlo je važno da pri kupnji novog akumulatora odabermo onaj koji podržava ovaj sustav. Razlika u odnosu na klasične akumulatore je da oni jednostavno zahvaljujući svojoj konstrukciji ne mogu podnijeti uvjete punjenja i pražnjenja koje koriste start-stop akumulatori i vrlo brzo bi klasičan akumulator bio uništen pri uporabi u automobilu sa start-stop sustavom.

Mnogi vozači kada prvi put sjednu u automobil sa start-stop sustavom pri prvom aktivanju pomisle da su učinili nešto krivo jer se automobil ugasio, ali se već poslije kraćeg vremena potpuno naviknu na rad ovog sustava. Uglavnom postoji gumb ili druga podešavanja u samom automobilu koja omogućuju deaktiviranje ovog sustava.

Elektronska jedinica ili kompjutor kontroliraju rad ovog sustava i odlučuju u kojim situacijama će gasiti motor. Na primjer, motor se neće gasiti ako ste tek krenuli i nije još dostigao svoju radnu temperaturu. Također ga neće gasiti ako se motor suviše grije, npr. pri vožnji u prometnoj gužvi tijekom visoke vanjske temperature, pa je potrebno da ventilator ili ventilatori hladnjaka konstantno rade. Sve ovisi o brojnim senzorima i drugim sustavima kao što su senzori koji kažu je li mjenjač u neutralnom položaju, zatim senzor brzine, broja okretaja, temperature motora, kabine i vanjske temperature. Također, prima informacije i od senzora koji prate sam akumulator i njegovu napunjenost. Ako pak istovremeno imate uključeno previše potrošača u automobilu, sustav može odlučiti da ne gasi motor kako ne bi previše opteretio akumulator.

Postoje još neki razlozi zbog kojih se start-stop sustav može deaktivirati: sigurnosni pojas nije vezan, nije dostignuta zadana temperatura u kabini (na klima uređaju), otvorena hauba, otvorena vrata, automobil se nalazi na oštroj uzbrdici/nizbrdici, uključen sustav pomoći pri parkiranju (parking assist).

Ako već imate automobil koji posjeduje ovaj sustav ili ga planirate kupiti, trebate se uvijek držati uputa proizvođača automobila koje možete naći u uputama za uporabu samog automobila i upoznati se s detaljima njegovog funkcioniranja. Tako ćete znati što vas očekuje u različitim situacijama zato što ovaj sustav svaki proizvođač automobila prilagođava određenom modelu vozila.

Za više korisnih savjeta i informacija o automobilima i vožnji pročitajte naše ostale blogove.

Vaš Euroauto

VOZILA U NJEMAČKOJ

Euroauto uz ponudu u Osijeku ima brojna vozila i u Njemačkoj. Pogledajte naša vozila na lageru u njemačkoj

KLIKNI
x
arrow_upward