Što je ESP i kako radi?

ESP ili ESC (Electronic Stability Program ili Electronic Stability Control) je sustav za elektronsku kontrolu stabilnosti vozila. Njegov osnovni princip rada je vrlo jednostavan. Kočenjem određenog kotača utječe se na kretanje i zanošenje automobila u krivini ili pri nagloj promjeni pravca.

Bit ovog sustava je u tome da kada senzori registriraju gubitak stabilnosti na vozilu, sustav reagira tako što će aktivirati kočnicu na određenom kotaču ili više njih te tako izmijeniti putanju vozila.

Osnovu ESP sustava čine 3 senzora: senzor brzine na svakom kotaču, senzor položaja volana i senzor rotacije vozila oko svoje vertikalne osi. Na osnovu signala ovih senzora, centralna jedinica određuje način i intenzitet intervencije sustava.

Senzor na volanu javlja centralnoj jedinici kamo vozač pokušava usmjeriti auto. Senzor rotacije vozila šalje signal pod kojim je kutom okrenut automobil u odnosu na svoju vertikalnu os.

Ako se dok skrećete ulijevo javi zanošenje zadnjeg kraja, ESP će aktivirati kočnicu na prednjem desnom kotaču, kako bi pokušao ispraviti kretanje automobila.

Ako u istoj (lijevoj) krivini dođe do proklizavanja „preko nosa“, uđete prebrzo u zavoj, motate volan, ali auto se nastavi kretati u istom smjeru i proširuje željenu putanju (popularno „ispravljanje zavoja“) aktivirat će se kočnica na unutrašnjem zadnjem kotaču.

Ponekad se, ovisno o situaciji, smanjuje broj okretaja motora kako bi se vozilo smirilo i kako bi pogonski kotači povratili trakciju. Upravljanje procesom kočenja obavlja se uz pomoć ABS sustava.

ESP predstavlja integriranu cjelinu s ABS sustavom i sustavom za kontrolu trakcije, koja sprječava proklizavanje pogonskih kotača (Traction Control System – TCS ili Acceleration Slip Regulation – ASR).

Čitav proces znatno je kompliciraniji i odvija se munjevitom brzinom, često prije nego što vozač uopće primijeti da je bio na granici da izgubi kontrolu nad automobilom. ESP jedinica dobiva različite ulazne parametre, i reagiranje sustava se odvija u dijelu sekunde u zavisnosti od promjene ponašanja vozila.

ESP tijekom vožnje konstantno prati situaciju, mjereći brzinu okretanja svakog kotača, prateći željeni smjer kretanja na osnovu toga koliko je volan okrenut, zakretanje vozila oko njegove vertikalne osi, poprečno i uzdužno ubrzanje, a kod nekih sustava postoji i senzor za prepoznavanje opasnosti od prevrtanja.

Upravljačka jedinica ESP sustava čak 25 puta u sekundi uspoređuje željenu putanju definiranu zakretanjem upravljača s realnom putanjom (određuje se na osnovu lateralnog ubrzanja, obrtanja oko vertikalne osi i brzine okretanja pojedinih kotača) i u slučaju odstupanja u dijelu sekunde reagira ciljanim kočenjem pojedinih kotača. ESP praktično „procjenjuje“ silinu i pravac zanošenja vozila i u skladu s tim djeluje, kako bi izazvao silu koja će se suprotstaviti sili inercije postojećeg okretanja oko vertikalne osi, tj. zanošenja.

Istraživanja su pokazala da ESP može smanjiti broj prometnih nesreća uzrokovanih gubitkom kontrole nad vozilom i do 80%.

Deaktiviranje
Kod nekih automobila ESP se može u potpunosti deaktivirati i omogućiti više sportski osjećaj prolaska kroz zavoje i veće zanošenje karoserije, dok kod drugih modela automobila čak i kada mislite da ste ga deaktivirali, on i dalje ostaje aktivan, ali će iz pozadine pratiti događanja i ukoliko procjeni da je situacija postala suviše opasna, munjevito će reagirati. Sve naravno ovisi od proizvođača vozila i konkretnog modela. Kod većine modela koji nisu namijenjeni nekoj bržoj vožnji ovakva opcija je izostala.

Postoji više verzija sustava za elektronsku kontrolu stabilnosti, pri čemu se obavlja posebno prilagođavanje svakom modelu automobila. Može se podesiti tako da djeluje prije nego što vozač primijeti da je napravio grešku ili da odreagira malo kasnije kako ne bi suviše kvario uživanje u vožnji kod sportskih automobila.

Inače, deaktivacija je korisna, na primjer, za vrijeme vožnje s lancima za snijeg ili prilikom izvlačenja iz dubokog snijega ili pijeska.

Serijska primjena je počela 1995. godine, kada je ESP dobio Mercedes S klase. Iste su ga godine BMW i Volvo počeli ugrađivati u svoje automobile. Danas predstavlja dio standardne opreme kod mnogih modela.

Određeni proizvođači automobila koriste različite nazive i akronime za ESP, a to može biti DSC (Dynamic Stability Control) kod BMW i Mini modela, VDC (Vehicle Dynamic Control) kod Alfa Romeo modela, VSA (Vehicle Stability Assist) kod Hondinih modela, ali svima je princip rada isti.

Elektronska kontrola stabilnosti je od 2012. obavezan dio opreme svih novih modela automobila koji se prodaju u tržištu EU.

VOZILA U NJEMAČKOJ

Euroauto uz ponudu u Osijeku ima brojna vozila i u Njemačkoj. Pogledajte naša vozila na lageru u njemačkoj

KLIKNI
x
arrow_upward