Sve što trebate znati o zimskim gumama

Polako nam se približava datum obaveznog mijenjanja guma, koji je u Hrvatskoj određen za 15. studenoga, a obavezno korištenje zimske opreme traje do 15. travnja sljedeće godine. To je razdoblje uređeno posebnom Odlukom o obaveznoj zimskoj opremi, kojom se određuje obaveza nošenja zimske opreme na zimskim dionicama.

Odluku nemojte ignorirati jer ako vas policija u tom vremenu zatekne kako se zimskom dionicom krećete bez zimske opreme dobit ćete naputak da nastavite drugom cestom ili da prekinete vožnju. U suprotnom možete platiti kaznu od 700 kuna.

Zakonski propisi i pravila

Prema Pravilniku o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama, zimskom opremom motornih vozila kategorije M i N, čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 tone, smatraju se zimske gume (M+S) na svim kotačima i ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4 mm, s lancima za snijeg koji se postavljaju na pogonske kotače.

Ako putujete izvan Hrvatske poslužit će vam tablica u kojoj je HAK okupio svu poznatu zakonsku regulativu vezanu za zimsku opremu u ostalim zemljama Europe.

Po čemu su zimske gume posebne?

Profil, sastav i struktura gazišta zimskih guma konstruirani su tako da guma po nepovoljnim uvjetima, primjerice blatu i snijegu, postiže bolje rezultate od ostalih vrsta guma. Zimske gume označene su oznakama M+S, M.S. ili M&S.

Vožnja zimi bez zimske opreme iznimno je riskantna. Ako su gume stare i istrošene, opasnost se višestruko povećava!

Nažalost, dopušteno je voziti i s ljetnim gumama ako su im utori dublji od 4 mm. Naime, one zbog drugačijeg materijala gaznog sloja ne prianjaju dobro uz cestu. Prianjanje se pogoršava u slučaju snijega i ako su temperature ispod 7° C stupnjeva, gdje ljetne gume gube elastičnost. Višestruko pogoršanje osjeti se kod temperatura ispod nule.

Kako zimske gume utječu na kvalitetno kočenje?

Zimske gume imaju puno šire žljebove od ljetnih i posebne utore za raspršivanje vode pa sprječavaju proklizavanje i potpomažu kočenje. Velika razlika su i lamele koje su urezane u zimske gume. One omogućuju dodatno prianjanje uz površinu, pogotovo prekrivenu snijegom. To se prianjanje osjeti kod kočenja, gdje je onda zaustavni put automobila vidljivo kraći.

Prema višestrukim testovima kočenja u zimskim uvjetima, čak i kod vožnje pri brzini od 50 km/h zaustavni put vozila sa zimskim gumama može biti i do deset metara kraći od vozila koje ima ljetne gume. Pri većim brzinama zaustavni se put povećava, a nekad i samo pola metra znači razliku između sigurnosti i opasnosti.

Zašto uložiti u četiri umjesto u dvije zimske gume?

Ako planirate uštedjeti i umjesto četiri kupiti samo dvije zimske gume te ih postaviti na pogonske kotače, razmislite opet! U svakom zavoju, automobil se za skretanje oslanja na sva četiri kotača.

Ako ste zimske gume stavili samo na prednje kotače, čak i pri malom skretanju automobil će se početi okretati oko svoje osi. Pri zimskim su uvjetima stražnje, ljetne, gume tada beskorisne. Ako automobil ima stražnji pogon gdje ste stavili zimske gume, prednje će gume odbiti poslušnost u situacijama gdje trebate izbjeći bilo kakvu prepreku.

Lanci za gume - kada ih staviti i na što paziti

Lanci za gume neka vam budu zadnja opcija. U zimskim ćete uvjetima najbolje proći ako imate kvalitetni set od četiri zimske gume. No, ako nemate zimske gume već vozite s ljetnima lanci su obavezni, a stavljaju se samo na pogonske kotače.

Bitno je provjeriti veličinu i širinu vaših guma prema kojima ćete onda tražiti i veličinu lanaca, jer inače ne ispunjavaju svrhu. Kada imate lance na gumama podrazumijeva se i vožnja od maksimalno 50 km/h.

Obratite pozornost na brzinski razred gume ili indeks brzine

Indeks brzine oznaka je koja pokazuje kolika je zakonski maksimalno dozvoljena brzina vožnje kada su gume ispravno napuhane i pod dozvoljenim opterećenjem.

Indeks brzine može se pronaći na bočnom dijelu svake gume predstavljen određenim slovom koji označava dodijeljenu mu brzinu.

Kad kupujete gume obratite pozornost na oznaku, te da ona odgovara brzini vašeg vozila. Ako oznaka na gumi predstavlja brzinu koja je manja od maksimalne brzine vašeg vozila, tu brzinu nemojte nikako prekoračiti. Vožnja u brzini većoj nego što je naznačeno na gumi znatno smanjuje performanse gumi i povećava izglede za nesreću.

Savjeti koje trebaju pročitati svi vozači:

1. Pogon na sva četiri kotača
Vozila s pogonom na sva četiri kotača imaju nešto veću otpornost na proklizavanja, ali njima itekako treba osigurati zimske gume. Ako se slučajno dogodi proklizavanje vi ste, u suštini, bespomoćni.

2. Cjelogodišnje gume
Cjelogodišnje su gume dobra alternativa jer su namijenjene za upotrebu tijekom cijele godine. Poslužit će u skoro svim vremenskim uvjetima, ali ne mogu vam osigurati sigurnost koju mogu prave ljetne ili prave zimske gume.

3. Pravilno skladištenje
Bitno je na pravilan način znati skladištiti gume koje ne koristite, kako im se kvaliteta ne bi smanjila. Gume treba čuvati na hladnom, tamnom i suhom mjestu, gdje do njih ne mogu doprijeti UV zrake.

Kako biste povećali razinu opreza:

Udvostručite razmak između vašeg i vozila ispred vas. Na skliskoj se cesti teže zaustaviti, čak i uz zimsku opremu. Vozite polako i oprezno i ne dopustite da vam išta nepotrebno odvraća pozornost.

Bitno je zapamtiti kako i zimske gume imaju svoje granice. Ako i sa svom zimskom opremom zapnete u snijegu to će najvjerojatnije biti zbog snježnog nanosa nakupljenog ispod gume. Neće biti naodmet ako se dodatno pripremite i u prtljažniku, za svaki slučaj, imate malu lopaticu za snijeg.

Ako vam se dogodi da zapnete u snijegu, a trenutno nema nikoga u blizinu, pobrinite se da uvijek imate goriva u rezervoaru ili nešto toplo u prtljažniku za ugrijati se, barem dok ne stigne pomoć.

Za više korisnih savjeta i informacija o automobilima i vožnji pročitajte naše ostale blogove.

Vaš Euroauto

VOZILA U NJEMAČKOJ

Euroauto uz ponudu u Osijeku ima brojna vozila i u Njemačkoj. Pogledajte naša vozila na lageru u njemačkoj

KLIKNI
x
arrow_upward